Ring 32 677 677
E-mail info@tjeks.dk

Skab mersalg med lokal markedsføring

Mød kunderne i din egen gade

I denne artikel går jeg i dybden omkring markedsføring i din egen gade så at sige. Jeg kommer med nogle enkle (og lejlighedsvis ikke så simple) tips til forbedringer. Men det handler ikke kun om online markedsføring det hele. Læs og find ud af hvordan du kommer i gang.

Hver tredje mobilsøgning handler om lokation

Vi har alle en smartphone i lommen, og det er det samme som en computer på farten. Og vi googler stort set alt fra vores lommecomputer, når vi står derude midt i virkeligheden og skal finde en tankstation, en slagter eller en låsesmed. Tal viser, at hver tredje søgning har fokus på lokationen – for eksempel ‘Frisør Viborg’.

Vi ved også, at 80% af forbrugerne henvender sig til virksomheder efter at de har fundet på dem via en lokal søgning. Og halvdelen af dem besøger butikken inden for den samme dag.

Vi bruger vores mobiltelefon 80 gange dagligt. Kilde: Apple

Så hvis du er smart, kan du bruge danskernes mobilvaner til at lokke kunder ned i din butik. For eksempel kan du få en mere mobilvenlig hjemmeside, eller du kan fokusere på søgeord i dit lokalområde, så du bliver fundet hver gang, der bliver søgt lokalt efter en virksomhed i din branche.

Jeg vil ikke gå for meget ned i de tekniske detaljer omkring Google-søgemaskine optimeringen (SEO arbejdet). Dette emne kan hurtigt fylde et par sider i sig selv. Men lokal SEO er et væsentligt element i enhver lokal virksomhed.

Lokal søgning er utrolig kraftfuld, og hvis du kører nogen form for fysisk butik, har du absolut ikke råd til at spare her.

Din hjemmeside skal have fart på

Lad os bare slå det fast med det samme: Din hjemmeside skal ikke holde nogle fartgrænser. Der skal fart på. Og der skal især fart på siden, når den besøges fra et mobilt internet.

For som jeg lige har slået fast, så er din hjemmeside en magnet for mobiltelefonbrugere. Den responsive hjemmeside med fart på er kommet for at blive.

Når kunderne først har fundet din butik, så begynder 6 ud af 10 at undersøge din hjemmeside eller webshop mere grundigt. De klikker på dine produkter, kørselsvejledninger, åbningstider og anden information– alt sammen via deres mobil.

Derfor er det så vigtigt, at du sørger for, at den mobile version af dit websted arbejder hurtigt og er let at navigere i.

Mange hjemmesider er allerede responsive. Men de fleste har en tendens til at lade det samme indhold blive vist på både desktop udgaven og den version, brugeren ser på mobiltelefonen. Det er en dårlig ide.

Så husk altid at læse din egen side igennem på mobiltelefonen. Bliver den for lang og tung? Måske har du mange flotte billeder på din hjemmeside. Når du ser siden på den bærbare computer er alt i orden, men på telefonen ligger alle billeder typisk lige under hinanden. Så her tvinger du brugeren til at bladre (med sin finger) 10-15 billeder igennem. Det giver ikke mening. For husk at kunderne måske blot leder efter din adresse, en god anmeldelse og dine åbningstider.

Lad dine kunder tale

Trustpilot er en virksomhed, som i den grad er vokset på at dele anmeldelser af virksomheder. Og det er der en grund til. Folk vil gerne læse hvad andre har at sige om en virksomhed.

Men du behøver ikke at kaste dig ud i et samarbejde med Trustpilot. Spred kundeanmeldelser og gode budskaber på din egen hjemmeside.

70% af alle kunderne vil skrive en anmeldelse, hvis de bliver spurgt. Og samtidig siger 3 ud af 4 forbrugerne, at positive anmeldelser gør deres tillid til de lokale virksomheder større. Så hvorfor ikke komme i gang nu?

Et godt sted at starte er ved blot at spørge ind til dine kunders oplevelse hos dig. Alternativt kan du ligge  et simpelt brev i din butik. Så kan kunderne udfylde det på god gammeldags facon. Det vigtigste er at få en god anmeldelse, kundens navn og deres tilladelse at bruge det i din markedsføring.

Opbyg en e-mail liste

E-mail-lister til nyhedsbreve er i den grad et stort aktiv for lokale erhvervsdrivende. Du høster kæmpe fordele, når du kommer til at kende dit lokale publikum, og du får lettere ved at målrette din markedsføring. Nyhedsbreve kan drive kunder ind i din butik ved at underrette dem om specielle tilbud eller nye produkter og services. Du kommer til at kende dine brugere bedre end dem selv!

At opbygge din liste kræver noget arbejde. Overvej hvad du kan tilbyde til gengæld for, at dine kunder afleverer deres e-mailadresse til dig. Kan du give rabat på næste ordre? Kan du tilbyde noget ekstra på næste ordre? Find selv det der passer til din forretning. Tilbyd kunderne dette helt unikke, og lad dem skrive sig på din liste.

Husk altid at det er en stor tillid, når først kunderne har givet dig lov til at sende mails til dem. Det er en direkte kanal til deres indbakke, og derfor må aldrig spamme dine kunder.

Få trafik fra de sociale medier

”Du skal være på de sociale medier”, er en ret brugt sætning disse dage. Men find ud af hvad du vil der før, du skaber en profil for din virksomhed. For det er ikke så nemt som bare at åbne en konto og sende dine tanker ud i cyberspace.

Det kan være en god ide at bruge de sociale medier til at få flere besøgende til din hjemmeside og/eller webshop. Start med at skabe indhold, der interesserer din målgruppe – dine kunder. Derefter skal du få dine kunder til rent faktisk at se dette indhold. Og ved at se og syntes om, skabes der trafik omkring dine indlæg og dermed din hjemmeside.

Så hvad er det du selv gider at læse på de sociale medier? Gør det personligt. Igen handler det om at kende dine kunder.

Vis din butik frem. Fortæl om alle de gode ting der sker i dag. Pas på med kun at fortælle om salg og tilbud. Kend dine konkurrenter – hvad gør de for at få kunderne i butikken? Virker det?

Cross-promotion eller på dansk ”krydse relationer”

Dette emne er lidt en sidevej, men ikke desto mindre stadig vigtig for din markedsføring.

En af de gode ting ved at køre en lokal virksomhed er evnen til at udvikle dybe relationer med andre lokale virksomhedsejere. Gennem disse relationer, kan du og de andre fremme salget, ved at hjælpe hinanden. Der er jo ingen grund til at elektrikeren ikke skal fremhæve hans samarbejde med maleren. Kunderne er jo de samme – de har begge brug for ydelserne.

I kan ”krydse relationer” ved at lave links mellem jeres hjemmesider (det er også en rigtig god idé SEO-mæssigt). Du og din naboforretning kunne også lave en event, hvor I delte udgifterne. To navne og logoer skaber mere opmærksomhed end kun ét.

Eller I kan dele tilbud i nyhedsbreve – det kan rent faktisk virke forfriskende på modtageren. Så sker der nemlig noget nyt og noget de ikke havde regnet med. Forestil dig, at du modtager et nyhedsbrev fra din lokale frisør, men denne gang er der noget mere med. Et her og nu tilbud fra tøjbutikken på den anden side af gaden. Måske du skulle benytte dig af det tilbud og så få ordnet håret bagefter – så det passer til tøjet.

Lad os hjælpe dig godt igang

Har du tid og lyst til at gå i gang med ovennævnte løsninger, er det noget vi anbefaler hos Tjeks. Og ellers skulle du række hånden ud til os. Det koster dig kun en kop kaffe til at starte på. Så lytter vi til dine udfordringer, handler og hjælper med at skabe effekt for din virksomheds lokale synlighed.

Velbekomme.

Dennis Mathiasen