Brugeradfærd & webdesign påvirker din placering på Google.
Der er kun få sekunder og meget lidt plads til at gøre brugeren interesseret i dit budskab, når han lander på hjemmesiden. Det er derfor afgørende, både for brugerens resultat, men også for sidens søgemaskine placering, at du tager ordentligt imod dine brugere.Godt indhold er skabt med udgangspunkt i emnet og i, hvad den besøgende har brug for at vide. En god side indeholder god information, samt klare CALL2ACTION muligheder for at komme videre på sitet.
Men hvordan holder du øje med brugeradfærden?
Det gør du ved at måle og analysere dig frem til, hvad virker og hvad ikke virker. Det tager lidt tid, men er for så vidt ikke rocket science. Du kan måle brugeradfærden, du kan måle placeringer, du kan måle stort set alt!
Brugeradfærd & split-tests
Du kan med få tiltag ændre din brugers oplevelse af dit indhold. Om det er skabelse af nyt indhold eller grafik — eller om det er tilpasning — eller endda fjernelse af samme, så kan det – gjort korrekt – gøre store forskelle med få tiltag. Bliv ved med at teste ved hjælp af A/B tests eller split-tests. Det er en metode inden for markedsføring, hvor man sammenligner to grupper, der udsættes for hver deres version af et budskab eller anden form for kommunikation – fx en tekst eller et billede som er ændret. Test og tag ved lære. Implementer de tiltag, som fungerer bedst for brugeren. Og husk at blive ved med at publicere konsekvent. Det gør, at brugerne har noget nyt at komme tilbage til, og derigennem får ny interesse for produktet og din virksomhed.
Google Analytics som værktøj
Med Google Analytics får du mulighed for at monitorere din brugers adfærd på din hjemmeside. Analytics opsamler generel statistik om brugerne og deres brug af din hjemmeside. Det er muligt bl.a. at opsamle oplysninger om brugernes tid på siden, hvor mange sider der er set og hvad de savner på din hjemmeside.
Det er med Google Analytics også muligt at sætte de split-tests op, som du har skabt til test på din hjemmeside. Det vil sige, at skaber du 2 unikke landing sider, med indhold der præsenterer samme emne, vil du kunne få Analytics til skiftevis at vise hver anden bruger en unik visning.
HEATMAPS som værktøj
Heatmaps er et overlægskort, hvor man brug af farver, på hjemmesiden, viser hvilke dele, som brugeren faktisk klikker på. Det er med et heatmap muligt at vise mange forskellige ting afhængigt af måleværktøjet. Det medfører ofte nogle øjenåbnere at se brugerne og om de klikker alle de steder, vi forventer.
Igen giver Google Analytics en indsigt, men der findes også værktøjer som udelukkende har Heatmap som funktion. Eks. https://heatmap.me eller https://www.crazyegg.com
Brugeradfærd monitoreret og efterfølgende tilpasset brugerens ønsker, vil medføre væsentlige forbedringer. Både i forhold til kommunikationen med brugeren, men også i forhold til din hjemmesides rank og placeringer i forhold til Google.
Pointen er, at du ved at skabe kvalitetsindhold baner vejen for brandloyalitet og på sigt købelyst. Ved at være en klog og raffineret indholdsudbyder, har du sørget for at skabe en relation til kunden. Den relation belønner sig også på søgeresultaterne.
Indhold og brugeradfærd er en meget vigtig del af god SEO optimering. Få kigget på det, der er helt sikkert guldkorn at hente. Good luck med det hele – og hvis det driller så sig endelig til – vi vil jo så gerne hjælpe.