Google Core Web Vitals

Ventetid og dårlige oplevelser på dit website påvirker dine brugeres bounce rate.

Det har Google med deres nye tiltag og fokus på Core Web Vitals draget konklusionen på, og nu indført disse som selvstændige ranking faktorer for din hjemmeside.

Google har med denne ændring valgt, at Core Web Vitals påvirker dine søgeresultater direkte, som unikke resultater. Derfor bør du bruge 3-4 minutter på at læse resterende og gerne finde mere information omkring dette emne.

Det startede sidste år

Tilbage i maj 2020 offentliggjorde Google, at de i endnu højere grad ville prioritere de brugervenlige websites ved rangeringen af resultaterne på deres søgemaskine. Google har som du måske allerede ved, indtil nu kigget på ca. 200 parametre for din hjemmeside, bl.a. om dit indhold svarer til det der søges efter.

Men nu er der altså tale om din hjemmeside skal levere indhold, brugervenligt, hurtigt og præcist. Det er i forlængelse af at hjemmesider skulle være sikre (ved hjælp af SSL) og nu er brugervenlighed også (endnu) et parameter. Google vil sine kunder det bedste og kunderne er i det her tilfælde dem der søger. Og de er altså også dine kunder.

I den forbindelse har Google nu skabt tre nye begreber (nøgletal), som kan hjælpe de enkelte virksomheder med at vurdere deres evne til at levere en god oplevelse for brugerne. Det er de såkaldte Core Web Vitals.

Ifølge de seneste meldinger fra Google, så bliver Core Web Vitals til et ranking signal i forbindelse med en optimering af deres algoritmer i midten af juni i år.

Så Google kigger nu på følgende vigtige parametre:

  1. Core Web Vitals.
    1. Largest Contentful Paint (LCP)
    2. First Input Delay (FID)
    3. Cumulative Layout Shift (CLS) 
  2. Mobilvenlighed.
  3. Sikker browsing.
  4. HTTPS.
  5. Ingen påtrængende annoncer.

Så alle virksomheder har faktisk haft lidt over et år til at forberede sig på den kommende ’Page Experience’ opdatering fra Google. Men vi kan nok godt konkludere at COVID har fyldt lidt mere end nye smarte ord fra Google.

Det store spørgsmål er nu, hvor godt forberedt du og din virksomhed er på den forestående opdatering, og i hvilket omfang jeres organiske placeringer på Google søgemaskinen vil blive påvirket positivt eller negativt af opdateringen.

I den forbindelse skriver dansk markedsføring også om emnet med denne overskrift: Virksomheder er ikke klar til ny opdatering – kan få konsekvenser.

https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/virksomheder-er-ikke-klar-til-ny-opdatering-kan-faa-konsekvenser/

Hvad er Core Web Vitals så?

Helt kort, så er Core Web Vitals tre parametre for brugeroplevelsen på et website og de er defineret således af Google.

  • Largest Contentful Paint (LCP) measures perceived load speed and marks the point in the page load timeline when the page’s main content has likely loaded.
  • First Input Delay (FID) measures responsiveness and quantifies the experience users feel when trying to first interact with the page.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) measures visual stability and quantifies the amount of unexpected layout shift of visible page content.

For hvert af de tre parametre i Core Web Vitals har Google fastsat nogle værdier eller grænser for, hvad de definerer som en ’Good’, ’Needs Improvement’ og ’Poor’ brugeroplevelse. Grænserne ses i nedenstående grafiske fremstilling fra Google.

Virkelige mennesker ønsker gode weboplevelser. Hvordan ser det ud i praksis?

En nylig undersøgelse, der blev citeret af Google i et blogindlæg om Core Web Vitals, viste, at mobile webbrugere kun holdt deres opmærksomhed på skærmen i 4-8 sekunder ad gangen.

Læs det igen.

Du har mindre end 8 sekunder til at levere interaktivt indhold og få en bruger til at udføre en opgave.

Hastighed har altid været vigtigt men Google har bare aldrig indrømmet at de rangerer siderne efter det. Men disse tre nye målinger er designet til at måle webstedets ydeevne i menneskelig oplevelse. Så i bund grund handler alt denne snak i virkelighed om at levere indhold så hurtigt og klart som muligt:

  • Indlæses indhold?
  • Kan jeg interagere?
  • Er det visuelt stabilt?

Grundlæggende måler Core Web Vitals, hvor lang tid det tager at gennemføre de scriptfunktioner, der er nødvendige for at vise indholdet over skillelinjen.

Sådan forbereder du din virksomhed på den kommende opdatering

Den kommende opdatering rulles ud i midten af juni. Så der er fortsat tid til at foretage forbedringer i brugeroplevelsen og forbedre Core Web Vitals performancen, men tiden er selvsagt knap. Det handler om at få et overblik over hvad der kan gøres og stille og roligt få ændret det basale.

Og så er de fleste nok nødt til at indrømme, at den nye algoritme i brugeroplevelse handler om teknik. Den tekniske performance på et website, og at et optimeret website kræver at du ved noget om begreberne og ikke ”bare sætter” en hjemmeside op fordi det er nemt i et eller andet gratis CMS system.

Løsningerne vil være individuelle og unikke for hver hjemmeside. Men løsningerne er oftest ud fra de samme principper, som optimering af kode, indhold, billederne og skrifttyperne, brugen af eksterne scripts eller forbedringer i server-setuppet.

 

Har du brug for hjælp – så sidder vi klar til at hjælpe – men det havde du nok gættet.

Vi starter med en simpel analyse og en snak herfra, om hvad der kan gøres. Måske er løsningen ligetil og måske er den ikke. Men du får altid et ærligt svar fra Tjeks!

Relaterede artikler

Hastighed på hjemmesiden

Hastighed på hjemmesiden

Jo hurtigere dit websted indlæses, jo bedre en brugeroplevelse giver du til dine kunder. Det er så simpelt som det! Bedre brugeroplevelse fører til...

read more